Într-o lume digitală în continuă evoluție, într-o industrie muzicală care se adaptează schimbărilor survenite, își fac loc noi jucători, precum agenții de publicitate dedicate industriei muzicale, dezvoltatori de noi aplicații muzicale, case de discuri nișate etc. Un astfel de exemplu este agenția Hit Yourself Consulting, prima agenție digitală dedicată industriei muzicale din România, aceasta practic deschizând o nouă ramură în această industrie.

În prima parte voi prezenta aspecte generale despre agenție, serviciile oferite, portofoliu, urmând ca în a doua parte să aplic Modelul lui Porter pentru a stabili atractivitatea acestei ramuri și puterea agenției. Am realizat acest studiu de caz pe baza unui interviu pe care mi l-a acordat managerul agenției, Florin Grozea, a altor interviuri din mediul online, dar și a articolelor scrise pe blogul propriu și pe cel al agenției.

Aspecte generale

Fondatorul agenției Hit Yourself Consulting este Florin Grozea, membru al trupei Hi-Q, speaker la diverse conferințe de online, primul artist cu blog personal în România. A lansat eOK.ro în 2006, site gratuit și legal cu muzică românească, un proiect cu care a luat cele mai importante premii din industria muzicală: Premiul de originalitate la Internetics (2008), Cel mai bun site audio & video la Webstock (2008), Cel mai bun startup online la Digicafe (2009), Arhitectul Internetului Românesc (2009).

Florin Grozea a scris și o carte, prima dintr-o serie de cărți inspiraționale intitulată „100 de idei”, cartea numindu-se Hit Yourself – 100 de idei de la pasiune la marea lovitură. Aceasta se adresează profesioniștilor din industriile creative care vor să afle căile neconvenționale alese de artiștii de succes internațional, profesioniștilor implicați în construirea și promovarea unui brand, tinerilor pasionați de muzică și tehnologie care vor să afle secretele din spatele unor povești de succes, artiștilor care caută inspirație și metode pentru a se promova online și pentru a face bani pe Internet.

Din pasiune pentru online și experiență de aproape 20 de ani în muzică, după lansarea acestei cărți a venit ideea înființării propriei agenții, pentru a ajuta artiștii să pună în practică ideile prezentate în carte, HYC fiind prima agenție digitală dedicată industriei muzicale. Înființată în anul 2013, planul de afaceri al acesteia a câștigat prima ediție a Start Ups Marathon, un eveniment organizat de către Asociația Romanian Business Accelerator, premiul constând în suma de 10.000 euro.

În condițiile în care artiștii români folosesc Internetul în toate domeniile carierei lor – promovare, distribuție, pentru a se diferenția de ceilalți, nu a existat o agenție dedicată mediului online, într-o industrie muzicală românească de peste 100 milioane de euro anual. Astfel, HYC a deschis o nișă în această industrie, nișă care va crește foarte mult în anii următori, artiștii conștientizând din ce în ce mai mult necesitatea unui expert online.

Servicii oferite

a. Comunicare și PR pentru artiști: în ziua de azi orice produs are nevoie de o strategie de diferențiere față de cele concurente pentru a ieși în față și pentru a avea succes mai mare. La fel se întâmplă și în cazul artiștilor, dar există o deosebire. Nu ascultăm un artist din cauza unei strategii, ci din cauza genului de muzică abordat și care este pe placul nostru. HYC vine cu partea de creativitate, adică metode noi și inedite de a atrage atenția asupra unui artist sau asupra unui produs al artistului, adică melodie/album. De exemplu, un artist dorește lansarea unei melodii sau a unui album și apelează la HYC pentru a derula o campanie online. O astfel de campanie poate avea două părți: teasing – prin care se trezește curiozitatea față de produs și, revealing – campanie ce pornește odată cu lansarea produsului.

b. Publicitate pentru branduri: După cum spune chiar managerul, HYC funcționează ca un intermediar între companii și artiști. Companiile apelează la HYC, își prezintă campania și își exprimă dorința în ceea ce privește numele artiștilor cu care ar dori să colaboreze. Aflându-se în domeniul muzicii, HYC are un drum mai ușor către artiștii respectivi, prin urmare facilitează și drumul companiilor către ei. De asemenea, HYC coordonează unele din aceste campanii.

Portofoliu

În decurs de aproximativ trei ani, portofoliul HYC s-a îmbogățit cu peste 200 de nume, majoritatea fiind importante în industria muzicală națională, dar și cu mulți artiști care au dat lovitura și la nivel internațional. Avem INNA, Delia, Akcent, Alexandra Stan, Smiley, Antonia, Vunk, Nicole Cherry, Lidia Buble etc. Dacă la început erau doar cântăreți, pe parcurs portofoliul s-a diversificat, acum incluzând și vloggeri (Bianca Adam – Tequila, Zmenta, BROmania, Doza de Haș, 10 Lucruri etc), actori și vedete TV (Cabral, Andi Moisescu, Dragoș Bucur, George Buhnici, Horia Brenciu etc), dar și sportivi (Gheorghe Hagi)

Printre brandurile cu care a lucrat HYC se află Lipton, Telekom, Elefant.ro, OMV-Petrom, Jacobs, Durex, Flanco etc. Despre aceste campanii poți citi detalii pe blogul HYC.

Modelul lui Porter aplicat pe sectorul agențiilor din domeniul muzicii

După cum am spus în prezentarea agenției HYC, aceasta este prima agenție digitală dedicată industriei muzicale. Practic, s-a creat un nou sector în cadrul industriei muzicale și al publicității, un sector pe care am aplicat Modelul celor cinci forțe ale lui Porter pentru a stabili atractivitatea acestei ramuri, dar și pentru a vedea avantajele HYC într-un sector care se va dezvolta.

Piața relevantă a produsului este definită ca fiind piața producției și a comercializării muzicii; pentru simplitatea exprimării, această piață se va denumi în mod generic industria muzicală. O delimitare a industriei muzicale se poate face în funcție de jucătorii de pe piață, aceștia fiind de mai multe tipuri: compozitori, textieri, artiști, manageri, impresari, case de discuri, case de editură, agenții de PR șamd. Mai nou avem și agenții dedicate industriei muzicale. Prin urmare, am aplicat Modelul celor 5 forțe ale lui Porter asupra nișei de agenții digitale dedicate industriei muzicale, o nișă nou-apărută în această industrie.

model_porter_hyc
Sursă: adaptat după Porter, M.E., The Five Competitive Forces That Shape Strategy, Harvard Business Review, Volume 86, Issue 1

Amenințarea noilor intrați – ridicată

Industria muzicală este o piață atipică, la fel este și această nișă a agențiilor dedicate industriei muzicale. Din punct de vedere al gradului de concentrare, sectorul agențiilor digitale este unul fragmentat. Printre cauzele fragmentării am identificat:

  • bariere de intrare joase: costurile inițiale în acest domeniu constă în cele de înființare a societății, echipamente tehnologice;
  • absența economiilor de scară: cheltuieli generale mici – pentru acest tip de activitate acestea constă în cheltuieli salariale, chirii etc;
  • înaltă creativitate a operațiilor derulate: în acest domeniu creativitatea este un factor primordial pentru desfășurarea activității;
  • servire personalizată a clienților: pentru fiecare artist este nevoie să fie realizată strategie digitală diferită, o campanie diferită;
  • imagine: cu cât o agenție colaborează cu nume importante din industria muzicală și lansează campanii interesante, cu atât își creează o imagine bună în domeniu.

Ca și potențiali noi intrați pe această piață ar putea fi casele de discuri care nu mai apelează la experți online, ci își creează singuri strategiile de comunicare și campaniile online, dar și experți online care își deschid propriile agenții.

Puterea de negociere a furnizorilor – ridicată

Puterea de negociere a furnizorilor din acest sector este una ridicată, în contextul în care aceștia sunt furnizori online: Google, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube etc. Aceste companii sunt giganții online-ului, iar activitatea unei agenții digitale depinde foarte mult de condițiile impuse de către aceștia. De exemplu, conținutul generat pe Facebook de către artiști ajunge doar la 5% din fanii lor dacă nu plătesc sume ce diferă în funcție de numărul de oameni targetați. Astfel, Facebook practic îi obligă să plătească pentru o vizibilitate mai mare, condiție cvasi – obligatorie pentru succesul unui artist în ziua de azi. Furnizorii sunt mai concentrați decât sectorul – client, nu sunt concurați de servicii de substituție în situația în care acestea sunt cele mai folosite instrumente social media, iar serviciul oferit de ei este un mijloc important de comunicare pentru client.

Puterea de negociere a clienților – medie

Puterea de negociere a clienților, în acest caz artiștii, este medie, deoarece agențiile au un preț al abonamentelor lunare la care se adaugă costurile pentru comunicarea online. Acest preț crește odată cu complexitatea campaniilor, dar costul trebuie să se încadreze în bugetul alocat de către artist/casă de discuri. Costurile de transfer sunt minime, sectorul – client nu prezintă un grad mai ridicat de concentrare decât sectorul – furnizor și serviciile agențiilor sunt diferențiate.

Amenințarea produselor/serviciilor de substituție – redusă

Vorbim despre o industrie creativă, o industrie atipică, iar sectoarele ei sunt la fel de atipice. În ceea ce privește sectorul acesta al agențiilor digitale dedicate industriei muzicale, putem spune că nu există produs/serviciu de substituție apropiat. În cazul artiștilor, poate apărea însă o nevoie nouă pe care aceste agenții digitale nu au modalitate de satisfacere sau pot prefera metodele tradiționale de campanii, acestea putând fi considerate servicii de substituție.

Rivalitatea din sector – medie

După cum am mai spus, HYC este prima agenție digitală dedicată industriei muzicale. Este primul intrat, creând o nișă în sectorul de PR, și anume piața agențiilor digitale. HYC trebuie să „educe” piața, abordând artiștii și explicându-le cât de importantă este o strategie online bine pusă la punct de către experți online. Ceea ce Florin Grozea privește ca o slăbiciune, eu privesc ca o oportunitate de a acapara piața: HYC nu are concurenți direcți pentru că nu există nici o altă agenție dedicată industriei muzicale. Dar există concurenți indirecți printre care agenții de PR, casele de producție care își integrează activitatea aceasta, manageri de talente. De exemplu, din trustul MediaPro s-a desprins agenția Talentivity care facilitează și optimizează asocierile dintre branduri premium, creează conexiuni potențând imaginea vedetelor și conținutul acțiunilor acestora.

Ca și o concluzie în urma realizării Modelului lui Porter, putem spune că această ramură în care activează HYC, cea a agențiilor digitale este una foarte atractivă, barierele de intrare fiind foarte joase, concurența deocamdată nu este acerbă, puterea de negociere a furnizorilor, deși ridicată, nu afectează foarte mult activitatea,  puterea de negociere a clienților este medie, iar produsele/serviciile de substituție apropiate nu există. Pe de altă parte, HYC are avantajul primului intrat pe piață, cunoaște foarte bine industria muzicală și are experiența campaniilor anterioare. Industria muzicală este o industrie care nu va muri niciodată, numărul de artiști crește pe zi ce trece, iar online-ul devine din ce în ce mai important în cariera unui artist.

HYC a generat artiștilor cu care lucrează peste 100.000 de euro în primele șase luni ale acestui an, exclusiv pentru proiectele lor online. În campaniile derulate până acum, onorariile câștigate de un artist sunt undeva între 800 și 2.500 euro, iar brandurile au investit sume între 900 și 18.000 euro.

Industria muzicală este în plină dezvoltare, mai ales prin dezvoltarea și adaptarea modelului de afaceri la tot ce înseamnă digital: distribuție, vânzare, promovare etc. Artiștii se adaptează ușor – ușor la schimbările aduse de online, înțelegând necesitatea acesteia, atât în ceea ce privește partea de distribuție a muzicii, cât și promovării muncii lor. Florin Grozea a descoperit unelte puternice și ce oportunități online NU folosesc artiștii și trupele din România. A descoperit ce folosesc cei care fac bani din online, chiar dacă nu sunt neapărat artiștii pe care îi auzim zilnic la radio.

El vrea să construiască alături de artiști un fel de sistem care să funcționeze pentru toți, iar primul pas îl face la evenimentul offline Secretele Industriei – Cum transformi like-urile de pe Facebook în bani. Dar detalii despre eveniment voi scrie într-un articol viitor. 🙂

Surse

__

Acesta este al patrulea articol din seria lucrării mele de disertație cu titlul Impactul Internetului asupra lanțului valoric în industria muzicală. Poate consideri că vine cam târziu față de celelalte, dar eu prefer să scriu și să public un articol atunci când simt că e momentul potrivit. Celelalte articole sunt:

Casele de discuri: care-i treaba cu ele?

Impactul Internetului asupra lanțului valoric în industria muzicală

Cum s-a adaptat industria muzicală românească la schimbările aduse de Internet