IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) este o asociație care reprezintă industria muzicală, cu peste 1300 de case de discuri din întreaga lume. An de an, emite un raport privind situația industriei muzicale în anul precedent, pe baza datelor transmise din toate țările în care există case de discuri pe care le reprezintă.

Săptămâna trecută a apărut Global Music Report 2016 cu cifrele anului 2015, raport din care am extras cele mai importante informații.

În 2015, veniturile la nivel global au crescut cu 3.2%, ajungând la 15 miliarde de dolari, după ani întregi de declin.

venituri_industria_muzicala

Dacă în anul 2014 veniturile din vânzările fizice au fost la același nivel cu cele digitale, iată că în 2015 cele digitale le depășesc pe cele fizice, aducând 45% din veniturile totale, față de 39% provenite din vânzările fizice. Totodată, veniturile digitale au înregistrat o creștere de 10.2%, fiind de 6.7 miliarde de dolari, în timp ce veniturile fizice au scăzut la 5.8 miliarde, cu 4.5% mai puțin ca în anul precedent.

segments_global revenues

Veniturile din serviciile de streaming (ad – supported și premium) au crescut cu 45.2% și aduc 43% din veniturile digitale totale, adică 2.9 miliarde dolari. Față de 2011, veniturile din streaming sunt de 4 ori mai mari, ceea ce duce la concluzia că în curând, acestea vor depăși veniturile din download (45%), devenind principala sursă de venit a industriei muzicale digitale.

crestere_streaming

Creșterea numărului de utilizatori de smartphone-uri și disponibilitatea serviciilor pe bază de abonament de înaltă calitate, a dus la o expansiune fulminantă a plătitorilor de abonamente. Dacă în 2010 erau 8 milioane de plătitori, în 2014 a ajuns până la 41 de milioane, iar în 2015 numărul acestora a crescut cu 65%, ajungând la 68 milioane de oameni care plătesc abonament pentru a asculta muzică.

subscribersIFPI în fiecare an oferă premiul „Global Recording Artist of the Year”, acesta fiind acordat celui mai popular artist în ceea ce privește descărcările, streaming-ul și vânzările fizice. Anul 2015 a fost anul artistei Adele, urmată de Ed Sheeran și Taylor Swift. Adele și-a lansat cel de-al treilea album, „25”, la sfârșitul lunii noiembrie și a spart recorduri după recorduri, cu vânzări totale de peste 17 milioane de unități, ajungând cel mai popular artist al anului. Ed Sheeran a fost pe locul 3 în 2014, iar acum a ajuns pe locul 2, fiind cel mai ascultat artist de pe Spotify cu peste 3 miliarde de ascultări, depășindu-l pe Eminem. Iar Taylor Swift, cea care primise acest premiu în 2014, s-a bucurat în continuare de succesul albumului „1989”, lansând și o variantă deluxe, iar turneul mondial încheiat în decembrie a fost cu cele mai mari încasări ale anului.

top10 artisti

Dacă în 2014 podiumul celor mai de succes albume diferea de cel al celor mai de succes artiști (albumul Frozen a dominat toate topurile), în 2015 acesta se menține la fel. Iar single-ul cel mai de succes este în mod evident mega-hitul See You Again – Wiz Khalifa ft. Charlie Puth cu peste 20 milioane de unități, melodia fiind inclusă pe coloana sonoră a filmului Furious 7. Pe podium se mai află Uptown Funk – Mark Ronson ft. Bruno Mars și Thinking Out Loud – Ed Sheeran.

top 10_single_albume

Privind toate aceste cifre, putem concluziona că industria muzicală înregistrată a depășit faza negării și s-a pus pe treabă, se adaptează constant la formatul digital și profită de instrumentele oferite de mediul online.

Întreg raportul IFPI îl poți vedea aici.